یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۶
۰ نفر

از زمانی که برای خواندن خبرهای روز، دم دکه روزنامه فروشی صف می‌کشیدیم مدت‌ زیادی می‌گذرد. حالا کافی است اینستاگرام یا یک شبکه اجتماعی دیگر را باز و با دورترین نقاط جهان ارتباط برقرار کنیم و در جریان لحظه ‌به ‌لحظه اخبار قرار بگیریم؛ بدون آنکه پایمان را از خانه بیرون بگذاریم.

شبکه اجتماعی

به گزارش همشهری آنلاین، شبکه‌های اجتماعی، امتداد زندگی ما در جهان عینی هستند و سال‌هاست که حضور پررنگی در حیات روزمره ما دارند. کمتر کسی است که تجربه کار و وقت گذرانی در دنیای مجازی را پس از پیدایش اینترنت نداشته باشد.

هر یک از ما تجربه‌های متفاوتی درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی داریم. خرید اینترنتی از شهرها یا دیگر کشورها، خرید بلیت قطار یا هواپیما و رزرو هتل در شهر یا کشور مقصد، کسب درآمد، آموزش و یادگیری و برگزاری کلاس‌های مجازی و... همگی برای انسان رویاهایی دست نیافتنی بودند که حالا با سوشال مدیا و اینترنت تحقق یافته‌اند.

امروزه مردم به‌طور متوسط ۲ ساعت و ۲۳ دقیقه از روز خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند. طبق آمارها بیش از ۴.۲ میلیارد کاربر از سراسر جهان عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی معادل ۶۲.۳ درصد از جمعیت جهان است. در کشور ما هم هر ایرانی روزانه بین ۲ تا ۷ ساعت از وقت خود را در این شبکه‌های مجازی می‌گذراند و بیش از ۸۰ درصد مردم ایران در شبکه‌های اجتماعی حضور فعال دارند. آیا برای تجربه زندگی مدرنی که با حضور شبکه‌های اجتماعی اتفاق افتاده است، یک روز خاص را نباید به آنها اختصاص داد؟

بیشتر بخوانید:

شرکت Mashable، سی‌ام ژوئن سال ۲۰۱۰ را روز جهانی شبکه‌های اجتماعی نامگذاری کرد تا اهمیت و تأثیرات مثبت و منفی این شبکه‌ها بر جامعه و زندگی ما به نمایش گذاشته شود. احتمالاً شما هم درباره تأثیرات مثبت و منفی شبکه‌های اجتماعی مطالب زیادی خوانده یا شنیده‌اید.

حقیقت این است که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند برای جامعه مفید باشند و به افراد کمک کنند تا با افرادی از سراسر دنیا در ارتباط باشند، روابط دوستانه خود را عمیق‌تر کنند، میزان رشد و یادگیری و چرخش اطلاعات در جامعه و درنتیجه آگاهی عمومی را افزایش دهند و حتی باعث افزایش سطح درآمد و رفاه کاربران شوند.

اما تأثیرات منفی این شبکه‌ها در زندگی ما کم نیست؛ مثلا حتی اگر بدانید که تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی ادیت یا صحنه‌سازی شده، باز هم ممکن است نسبت به ظاهر یا زندگی خود احساس نارضایتی و ناامنی کنید. یا اینکه این شبکه‌ها این احساس را ایجاد می‌کنند که به دیگران بیشتر از شما خوش می‌گذرد و زندگی بهتری دارند.

همچنین ارتباط رودرروی شما را با افراد نزدیک تان را کم کرده و در نتیجه انزوا، افسردگی و اضطراب برایتان به ارمغان می‌آورند. ضمن اینکه ممکن است حریم خصوصی شما با وارد شدن به این شبکه‌های اجتماعی به خطر بیفتد یا اینکه دچار مزاحمت‌های اینترنتی یا کلاهبرداری‌های آنلاین شوید.

کد خبر 863218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    0 0
    اگه آدم با هوش و آگاهی و برنامه و سنجیده شده با این شبکه ها کار کنه، هیچ مشکلی بوجد نمیاد. اونی که استفاده نادرست و بی رویه می کنه، معلومه نه هوش داره، نه آگاهی و نه برنامه ریزی.
  • هوش مصنوعی IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    1 0
    مثل چاقو آشپزخانه می ماند. هم میشه باهاش دست برید هم میشه غذا درست کرد